Leerstoel Sociaal werk

Bijzondere Leerstoel Sociaal Werk
Professor dr. René Schalk

271403.jpg

De rol van het maatschappelijk werk in Nederland verandert nu burgers steeds meer zelf verantwoordelijk worden voor hun welzijn. Om die verandering beter te onderbouwen, is met ingang van 1 juli 2014 aan sociale faculteit van de Tilburg University een Bijzondere Leerstoel Sociaal Werk opgericht. Binnen deze leerstoel zal René Schalk, verbonden aan het departement Human Resource Studies van de Tilburg University en de faculteit Economie en Management van North West University, Zuid Afrika, onderzoek doen naar de maatschappelijke baten van het sociale werk in Nederland. Deze leerstoel wordt voor een periode van 5 jaar gefinancierd door de Stichting Sociaal werk.

René Schalk werkt bij het doen van onderzoek intensief samen met Prof. Dr. Tine Van Regenmortel die leiding zal gaan geven aan de Academische Werkplaats Sociaal Werk van Tranzo. Zie voor meer informatie over de Academische Werkplaats:
http://www.tilburguniversity.edu/tranzo/academischewerkplaatsen/Sociaal-Werk/

Met de onderzoeksresultaten kan uiteindelijk de efficiëntie en effectiviteit van het sociaal werk worden verbeterd. In 2014 vindt een startconferentie plaats waarin het onderzoeksprogramma wordt gepresenteerd.

U kunt René bereiken via zijn mailadres: m.j.d.schalk@uvt.nl .

  1. Van der Zwet, R., Beneken genaamd Kolmer, D. M., Schalk, R. & Van Regenmortel, T.(2018). Views and attitudes towards Evidence-Based Practice in a Dutch social work organization. Journal of Evidence-Based Social Work, (submitted).
  2. Van der Zwet, R., Beneken genaamd Kolmer, D. M., Schalk, R. & Van Regenmortel, T. (2018). Implementing Evidence-Based Practice in a Dutch social work organization: a shared responsibility (in review).
  3. Rutenfrans-Stupar M., Van Der Plas B., Den Haan R., Van Regenmortel T. & Schalk R. (2018) Does participation improve well-being in homeless people? A qualitative study of involvement in educational, recreational, and labor activities in the Netherlands. Journal of Social Distress and the Homeless (submitted).
  4. Rutenfrans-Stupar M., Schalk R. & Van Regenmortel T.(2018).How to Enhance Social Participation and Well-Being in Homeless Clients: A Structural Equation Modelling Approach, Social Indicators Research (in review).
  5. Rutenfrans-Stupar M, Van Regenmortel T. & Schalk R.(2018) Growth Through Participation: A Longitudinal Study on a Participation-Based Intervention for Homeless People. American Journal of Community Psychology (submitted).
  6. Boomkens C,Metz J., Van Regenmortel T. & Schalk R.(2018). The Development of Agency in Professional Youth Work with Girls and Young Women in the Netherlands, Journal of Social Work(accepted).
  7. Boomkens C.Metz J., Schalk R. & Van Regenmortel T. (2018).The Girls Work Method: What is the Role of Empowerment in Building Girls’ Agency?, British Journal of Social Work (submitted)
  8. Schalk R.,De Ruiter M., Van Loon J., Kuijpers E., Van Regenmortel T.(2018). Actively coping with violation: Exploring upward dissent patterns in functional, dysfunctional and deserted psychological contract end states. Frontiers in Psychology, 9, art.nr. 54, 1-13
  9. Steenssens, K., Van Regenmortel, T. & Schalk, R. (2017). Kwaliteitsstandaarden voor de ontwikkeling van instrumenten voor het evalueren van empowerment. Van theorie tot praktijk in welzijns-organisaties. Gedrag en Organisatie, 30(4), 204-229.
  10. van der Zwet, R. J. M., Weling, J., Beneken genaamd Kolmer, D. M., & Schalk, R.(2017). Exploring MSW students’ and social workers’ orientation toward the evidence-based practice process. Social Work Education, 36(1), 75-87.
  11. Smulders, N., Driesen, I., Van Regenmortel, T. & Schalk, R. (2016). Passende zorg in de sociale wijkteams. Een onderzoek naar toeleiding naar zorg in de sociale wijkteams binnen de Gemeente Nijmegen.
  12. Van Gilst, E., Schalk, R., Garretsen, H.F.L., & Goor, L.A.M. van de(2015). Op zoek naar de perfecte match in vrijwilligersland. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 24(2), 28-46.
  13. Van Regenmortel, T. & Schalk R. (2015), ‘Sociaal werk moet anders in de samenleving’, voor socialevraagstukken.nl, 21 april 2015.
  14. Van Regenmortel, T. & Schalk, R.(2015). Samen sterk voor sociaal werk. Over de academische werkplaats en leerstoel sociaal werk. Maatwerk, 4, 13-14.
  15. Gobbens, R., Assen, M. van, &Schalk, R. (2014). The prediction of disability by self-reported physical frailty components of the Tilburg Frailty Indicator. Archives of Gerontology and Geriatrics, 59(2), 280-287.
  16. Lub, X.D., Bal, P.M., Blomme, R.J.,& Schalk, R. (2014). Why do generational differences in psychological contracts exist? In Parry. E. (Ed.), Generational diversity at work. New research perspectives(pp. 37-51). London, England: Routledge.
  17. Meijboom, B.R., Bosch, L. van den,& Schalk, R. (2014). Refining case management for dementia using insights from operations management. Quality in Ageing and Older Adults,15(3), 162-170
  18. Zwet, R.J.M. van der, Beneken Genaamd Kolmer,M.,& Schalk, R. (2014). Social workers’ orientation toward the evidence-based practice process: A Dutch survey. Research on Social Work Practice, 1-12. doi: 10.1177/1049731514540340
  19. Schalk, R. (2014). De overheid en informele zorg. In Beneken genaamd Kolmer, D. M. (Ed.), Saamhorigheid: Trend of fundament (pp. 23-26). Delft, Nederland: Eburon. ISBN 978 9 05 972885 1.
  20. Schalk, R., Stoop, H., Hammen, C. & Kaelen, B. (2014). Dementie en ‘thuis’ wonen nu en in de toekomst in Noord-Brabant. Zes oplossingsrichtingen en aanbevelingen. Tilburg, Nederland: Programmaraad Zorgvernieuwing Psychogeriatrie, 96. ISBN 9789079264094.

Externe presentaties & abstracts

  1. Rutenfrans-Stupar, M., Van Regenmortel, T., & Schalk, R.(2018). Evaluation of Growth Through Participation: an intervention for homeless people. Presentatie op 13th European Research Conference on Homelessness, Boedapest, Hongarije, 21 september.
  2. Rutenfrans-Stupar, M., Van Regenmortel, T., & Schalk, R.(2018). How to enhance social participation and well-being in homeless clients? A Structural Equation Modelling approach. Presentatie op Social Work, Education and Social Development, Dublin, Ierland, 4-7 juli.
  3. Rutenfrans-Stupar, M.T.J.Van Der Plas, B., Den Haan, R., Van Regenmortel, T. & Schalk, R.(2018). Does participation improve well-being in the homeless? A qualitative study of involvement in educational, recreational and labour activities in the Netherlands. Presentatie op Social Work, Education and Social Development, Dublin, Ierland, 4-7 juli.
  4. Rutenfrans-Stupar, M., Van Regenmortel, T., & Schalk, R.(2018). Evaluation of a participation-based Intervention for homeless people. Poster presentatie op Social Work, Education and Social Development, Dublin, Ierland, 4-7 juli.
  5. Rutenfrans-Stupar, M., Van Regenmortel, T., & Schalk, R. (2018). Growth Through Participation: an intervention for homeless people in the context of the Netherlands. Presentatie bij Courses Social Work at the Inter University Centre (IUC) Dubrovnik, Kroatië, 18-22 juni.
  6. Rutenfrans-Stupar, M.T.J.Van Der Plas, B., Den Haan, R., Van Regenmortel, T. & Schalk, R.(2018). Does participation improve well-being in the homeless? A qualitative study of involvement in educational, recreational and labour activities in the Netherlands. Presentation at 8thEuropean Conference of Social Work Research (ESWRA), Edinburgh, Schotland, 18 – 20 april.
  7. Rothman, L.,& De Vijlder, F., Schalk, M.J.D., & Van Regenmortel, T. (2018). Client centered care: An organizational perspective. Results of a best practice case study. EUSARF congress, Porto, Portugal.
  8. Rothman, L.,& De Vijlder, F., Schalk, M.J.D., & Van Regenmortel, T. (2018). Client centered care: An organizational perspective. Results of a best practice case study. Presentation at the Social Work Course; Social Work with Children and Families at the Inter University Center (IUC) in Dubrovnik, Croatia.
  9. Van Regenmortel, T. & Schalk, R. (2017).Hoe werkt de Leerstoel/Academische Werkplaat Sociaal Werk? Een midterm blik. Nijmegen, Nederland, 10 februari.
  10. Schalk, R. (2016). Presentatie resultaten zicht op mijn mantelzorg. Zevenbergen, Nederland, 27 september.
  11. Schalk, R. (2015). Onderzoekskader leerstoel/academische werkplaats sociaal werk. Presentatie voor onderzoekers sociaal werk. North West University, Zuid-Afrika, 17 februari
  12. Zwet, R. van der, Beneken Genaamd Kolmer, D.M. &Schalk, R. (2015). Master social work students’ orientation toward the evidence-based practice process: a comparison with social workers. Nordic Conference on Implementation of Evidence-based practice, Bergen, Noorwegen, 3 februari.
  13. Van der Zwet, R., Beneken genaamd Kolmer, D.M., Schalk, R.,& Weling, J. (2015). Comparing MSW Students’ and Social Workers’ Orientation Toward the Evidence-based Practice Process. European Conference For Social Work Research, Ljubljana, Slovenië, 22 april
  14. Schalk, R. (2015). Een doorkijkje naar een wetenschappelijke basis voor sociaal werk. Presentatie conferentie “Samen sterk voor sociaal werk”. Tilburg University, Tilburg, 27 februari.
  15. Schalk, R. (2015). Professionaliteit in sociaal werk. Presentatie congres “Kwaliteit begint bij jou!”. Utrecht, 5 maart.
  16. Lub, X., Bal, M., Blomme, R.& Schalk, R. (2014). Why do generational differences in psychological contracts exist? Paper presented at the Academy of Management Conference. Philadelphia, Verenigde Staten, 5 augustus.
  17. Schalk, R. (2014). Leve de ouderenparticipatie! Presentatie geriatriedagen. Den Bosch, Nederland, 13 februari.

Professor dr. René Schalk (1955) studeerde sociale- en organisatiepsychologie aan Tilburg University en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij was 10 jaar bijzonder hoogleraar ouderenbeleid aan Tilburg University. Zijn onderzoek gaat over zorg en welzijn van ouderen, werknemers en andere groepen. Hij kijkt ook naar organisatorische aspecten van samenwerking tussen organisaties en de organisatie in de sector zorg en welzijn. In meer algemene zin bestudeert hij de rol van psychologische contracten, de effecten van beleid en internationale verschillen.
(m.j.d.schalk@uvt.nl)

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Corine Schouten van Tilburg University, tel. 013 – 466 2993 / emailc.h.schouten@tilburguniversity.edu of met Prof. dr. H. Dekkers, voorzitter van de Stichting Sociaal Werk via info@stichtingsociaalwerk.nl of de gedelegeerd secretaris, tel. 0653-191625.