Leerstoel Sociaal werk

Bijzondere Leerstoel Sociaal Werk
Professor dr. René Schalk

271403.jpg

De rol van het maatschappelijk werk in Nederland verandert nu burgers steeds meer zelf verantwoordelijk worden voor hun welzijn. Om die verandering beter te onderbouwen, is met ingang van 1 juli 2014 aan sociale faculteit van de Tilburg University een Bijzondere Leerstoel Sociaal Werk opgericht. Binnen deze leerstoel zal René Schalk, verbonden aan het departement Human Resource Studies van de Tilburg University en de faculteit Economie en Management van North West University, Zuid Afrika, onderzoek doen naar de maatschappelijke baten van het sociale werk in Nederland. Deze leerstoel wordt voor een periode van 5 jaar gefinancierd door de Stichting Sociaal werk.

René Schalk werkt bij het doen van onderzoek intensief samen met Prof. Dr. Tine Van Regenmortel die leiding zal gaan geven aan de Academische Werkplaats Sociaal Werk van Tranzo. Zie voor meer informatie over de Academische Werkplaats:

Met de onderzoeksresultaten kan uiteindelijk de efficiëntie en effectiviteit van het sociaal werk worden verbeterd. In 2014 vindt een startconferentie plaats waarin het onderzoeksprogramma wordt gepresenteerd.

U kunt René bereiken via zijn mailadres: m.j.d.schalk@uvt.nl .

Work-family conflict in South Asia : The case of Pakistan (2016)
Schalk, M.J.D., Freese, C., Syed, S., Memon, S.B., & Goraya, N.A. (2016). Work-family conflict in South Asia: The case of Pakistan. Research Journal of Business and Management3(2), 120-133.

The nursing role during end-of-life care in the intensive care unit related to the interaction between patient, family and professional : An integrative review (2016)
Noome, M., Beneken genaamd Kolmer, D.M., Leeuwen, E. van, Dijkstra, B.M., & Vloet, L. (2016). The nursing role during end-of-life care in the intensive care unit related to the interaction between patient, family and professional: An integrative review. Scandinavian Journal of Caring Sciences

Schalk, R. & Desmette, D. (2015). Intentions to continue working and its predictors. In: P.M. Bal, T.A.M. Kooij, Rousseau D.M  (Eds.). Aging workers and the employee-employer relationship. Springer. PP. 187 – 202. ISBN 978-3-319-08007-9

Does a well-informed employee have a more positive attitude toward change?: The mediating role of psychological contract fulfillment, trust, and perceived need for change
van den Heuvel, S. R. H., Schalk, R. & van Assen, M. A. L. M. 2015 In : Journal of Applied Behavioral Science.

Feeling successful as an entrepreneur: A job demands — resources approach
Dijkhuizen, J., Gorgievski, M., van Veldhoven, M. J. P. M. & Schalk, R. 2015 In : International Entrepreneurship and Management Journal.

Gilst, E. van, Schalk, R., Garretsen, H., Goor, I. van de (2015). Op zoek naar de perfecte match in vrijwilligersland. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 24(2), 28-46.

Schalk, R., & Desmette, D. (2015). Intentions to continue working and its predictors. In Bal, P.M., Kooij, T.A.M. & Rousseau, D.M. (Ed), Aging workers and the employee-employer relationship (pp. 187-202). Springer.

Van der Zwet, R., Schalk, R., Beneken genaamd Kolmer, D. , Weling, J. (2015), Master social work student’s orientation toward the evidence based practice process. A comparison with social workers, European Conference for Social Work Research. Llublajana, 22-24 april 2015.

Professor dr. René Schalk (1955) studeerde sociale- en organisatiepsychologie aan Tilburg University en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij was 10 jaar bijzonder hoogleraar ouderenbeleid aan Tilburg University. Zijn onderzoek gaat over zorg en welzijn van ouderen, werknemers en andere groepen. Hij kijkt ook naar organisatorische aspecten van samenwerking tussen organisaties en de organisatie in de sector zorg en welzijn. In meer algemene zin bestudeert hij de rol van psychologische contracten, de effecten van beleid en internationale verschillen.
(m.j.d.schalk@uvt.nl)

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Corine Schouten van Tilburg University, tel. 013 – 466 2993 / emailc.h.schouten@tilburguniversity.edu of met Prof. dr. H. Dekkers, voorzitter van de Stichting Sociaal Werk via info@stichtingsociaalwerk.nl of de gedelegeerd secretaris, tel. 0653-191625.